Oupsin sisäiset vaihdot ovat muodostuneet kaikkein kivoimmiksi vaihdoiksi sillä tunnen osan ryhmästä jo miltei 5 vuoden ajalta. Näin ollen mieltymykset puolin ja toisin ovat käyneet tutuiksi eikä vaihtoihin tarvitse hirveästi jumpata aivonystyröitä.

Oupsin jouluvaihdon parina minulla tänä vuonna oli Marja-Liisa. Aiheena oli jouluinen pussukka mutta hänen toiveenaan kuitenkin oli että lahjaa voisi käyttää läpi vuoden. Tässä pussukassa ei siis oikeastaan muuta jouluista ole kuin poro- koriste ja poronsarvinapit, josko nyt nekään kovin jouluisia ovat.

Pistely on aivan hyvissa ajoin valmiina mutta jostain syystä viimeistely meni viimeiselle illalle. Tuolloin on aina hyötyä siitä että omistaa jumalattoman määrän kaikennäköistä materiaalia jo valmiiksi.....kun perjantai-iltana klo 22 ei oikein noita poronsarvinappeja ole muualta saatavissa....  Lisäjännitystä heitti peliin vielä ompelukone, joka ei ollut suostua tekemään toista napinläpeä. Huollon jälkeen seuraavalla viikolla se onneksi toimi taas kuin unelma. Napinläpipaininjalka piti kuulemma kalibroida aika ajoin.

Pistelykangas on viime kesänä värjäyskurssilla värjäämääni flobaa, joka on vaalean lila.  Jonkin verran ko. kangas otti itseensä rajusta kiehuttelusta sillä siinä ilmeni vähäsen tikkuisuutta mutta se ei ainakaan tässä työssä ollut häiritsevää. Täytyykin opetella hiukan hellävaraisempi kylmävärjäys. Muu kangas on pellavaa vaikka jossain olen väittänyt sen olevan intianpuuvillaa (mitähän oikein ajattelin...)

Thee Needle´s Eye - Sewing Ladies

The Prairie Schooler

84*84 pistoa

pistelty yhden langan yli yhdellä säikeellä itsevärjätylle floballe

lokakuu 2010-15.11.2010

 

Näitä vaihtoja aina niin tohkeissaan suunnittelee ja tekee että usein unohtaa että on itsekin myös saavana osapuolena. Minulle lahjaa teki ja kokosi Lennu, jolta oli kyllä karannut mopo ja hanskat ja aivan kaikki vaihtoa kootessa.

Pistellyn työn malli on valittu toivelistaltani ja se on Tralalan Nuit d'hiver. Lennu oli viimeistellyt sen kauniiksi projektipussukaksi, jolla varmasti on käyttöä. Häneltä on tosi kiva saada vaihto sillä työn jälki on aina niin viimeistelty ja kaunis. Pidän myös pussukan väreistä ja puuvillakankaan kuviot sopivat täydellisesti pisteltyyn malliin.

 

Pussukkaan oli sisälle saatu sopimaan kaikki nämä ihanuudet. Tralalaan Syksyn ruusut -malli (toivelistaltani), Pomme de Pin -lankaa (en ole koskaan testannut vaikka monesti himoinnut), pikkupussit Rooibos -teetä sekä upea kirsikkapuinen teerasia sisältäen aivan mielettömän hyvää joulurooibosta (putiikin linkki) ja kaiken kukkuraksi Lennun tilauksesta Tuulian juuri minulle värjäämää uunituoretta ja upean väristä sukkalankaa (olin salaa toivonut että saisin jotenkin ihmeellisesti Tuulian värjäämää lankaa tässä vaihdossa) . Kaiken kukkuraksi oli vielä oikea kirje, joka sai minulta kyllä kyyneleen silmään. Huoh ja voih ! Nämä vaihdot alkavat mennä jo niin kerta kaikkiaan hienoiksi ja juuri minun näköisiksi että aivan itkettää. Kiitos vielä kerran aivan tuhannesti sinulle Lennu !! 

Jälleen kerran olen miettinyt miten upeaan joukkoon ihmisiä olen saanut tutustua ristipistojen ja ylipäätänsä käsitöiden kautta. Erityisen onnellinen olen siitä että osasta heistä on tullut minulle tosi tärkeitä ystäviä.